Εκπαιδευτική επίσκεψη - Πρέσπες, Νυμφαίο, ΚΠΕ Καστοριάς, Καστοριά

Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος με θέμα «Η σημασία της εξοικονόμησης της ενέργειας» και στο διάστημα από 10 έως 12 Απριλίου οι μαθητές και οι καθηγήτριες που υλοποιούμε το πρόγραμμα πραγματοποιήσαμε τριήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη με προορισμό τις Πρέσπες, το Νυμφαίο και την Καστοριά.

Αφήνοντας τη Λάρισα το πρωί της 10ης Απριλίου κατευθυνθήκαμε προς την Κοζάνη κάνοντας μια στάση στο χωριό Νεράιδα για να θαυμάσουμε την εντυπωσιακή γέφυρα 1500 μέτρων πάνω από τη λίμνη Πολυφύτου. Αγναντεύοντας από ψηλά τη λίμνη, η συζήτηση γρήγορα πήγε στο φράγμα και το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο Πολυφύτου και βέβαια η σύγκριση ήταν αναπόφευκτη όταν λίγο αργότερα ταξιδεύοντας βόρεια στα δεξιά μας είδαμε να προβάλλουν τα επιβλητικά φουγάρα από τα ατμοηλεκτρικά εργοστάσια της ΔΕΗ που λειτουργούν με βάση στο λιγνίτη που υπάρχει στην περιοχή της Πτολεμαΐδας.

Λίγο πριν το μεσημέρι φθάσαμε στις Πρέσπες και παρόλη τη βροχή επισκεφθήκαμε το νησάκι του Αγίου Αχιλλείου και τα ερείπια της Βασιλικής. Η εκκλησία κτίστηκε το 983 περίπου μ. Χ. από τον Τσάρο Σαμουήλ της Βουλγαρίας, μας είπε η κ. Τασιοπούλου, για να φιλοξενήσει το σκήνωμα του Αγίου Αχιλλείου της Λάρισας μετά από την κατάληψη της πόλης από τα Βουλγαρικά στρατεύματα και από Λαρισαίους μαστόρους. Το μνημείο φάνταζε εντυπωσιακό και επιβλητικό στο καταπράσινο περιβάλλον και τον βροχερό καιρό. Ο περίπατος στο νησάκι με θέα τη λίμνη (Μικρή Πρέσπα), τα πουλιά που φώλιαζαν στον υδροβιότοπο τριγύρω και άλλοτε κολυμπούσαν αργά και αθόρυβα και άλλοτε πετάγονταν βιαστικά πάνω από το νερό, το τρέμουλο της γέφυρας κάτω απ? τα βήματα μας και το αγρίεμα του νεροβούβαλου από τις φωνές των παιδιών συνέθεσαν ένα πρωινό ξεχωριστό που έκλεισε με καλό φαγητό και λίγη θαλπωρή από το αναπάντεχο για την εποχή κρύο στα ταβερνάκια των Ψαράδων με θέα την ακριτική μεγάλη Πρέσπα και τα Αλβανικά βουνά. Αναχωρήσαμε για την Καστοριά που ήταν και ο βασικός μας προορισμός.

Δεύτερη μέρα του ταξιδιού και ο δρόμος μας οδηγεί στο Νυμφαίο όπου έχει την έδρα του ο μη-κερδοσκοπικός οργανισμός «Αρκτούρος». Πρώτη μας στάση στη Νίκειο Σχολή όπου είχαμε μια πλήρη ενημέρωση σχετικά με την αρκούδα και τις δράσεις της οργάνωσης για την προστασία της, για να συνεχίσουμε, κατηφορίζοντας το μονοπάτι, και μέχρι το καταφύγιο ? χώρο επανένταξης ορφανών αρκούδων. Με σεβασμό προς το χώρο που επισκεπτόμαστε και τις αρκούδες που διαμένουν εκεί προσωρινά και μέχρι να είναι έτοιμες να επανενταχθούν στο φυσικό περιβάλλον, σιωπηλά περιηγηθήκαμε στο χώρο και παρατηρήσαμε σκεπτικοί τις αρκούδες που ανεβοκατέβαιναν στα μονοπάτια του δάσους. Σοκαρισμένοι από τις ιστορίες βασανιστηρίων των αρκούδων που ακούσαμε αλλά και από το θέαμα μιας αρκούδας που μηχανιστικά επαναλάμβανε μια κίνηση που κληρονόμησε από τα χρόνια της αιχμαλωσίας της, πήραμε το δρόμο της επιστροφής για την έδρα μας. Μια σύντομη βόλτα πλάι στη λίμνη της Καστοριάς και επιστροφή στο ξενοδοχείο για να ετοιμαστούμε για τη βραδινή έξοδο στην πόλη.

Την τρίτη και τελευταία μέρα της εκδρομής μας ξεκινήσαμε με την προγραμματισμένη μας επίσκεψη στο ΚΠΕ Καστοριάς που ήταν εξ αρχής ο κύριος στόχος. Οι εξειδικευμένοι στα περιβαλλοντικά θέματα εκπαιδευτικοί που εργάζονται στο Κέντρο μας επιφύλαξαν θερμή υποδοχή. Μετά από μια εμπεριστατωμένη παρουσίαση του θέματος της ενέργειας, απολύτως συναφούς με εκείνο που μελετά η περιβαλλοντική μας ομάδα και που αφορά στη σημασία της εξοικονόμησης ενέργειας, οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες συμμετείχαν κυκλικά σε τρεις πολύ ενδιαφέρουσες δραστηριότητες και συγκεκριμένα στην κατασκευή του ενεργειακού σπιτιού, στο κυνήγι του χαμένου θησαυρού, και σε ένα παιχνίδι γνώσεων που αφορούσαν στο περιβάλλον. Οι καλά σχεδιασμένες δραστηριότητες και το κέφι των εκπαιδευτικών κράτησαν ζωηρό το ενδιαφέρον των παιδιών καθ? όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Φύγαμε από Κέντρο πλουσιότεροι σε γνώσεις και σοφότεροι ως προς τη στάση που πρέπει να έχουμε απέναντι στο περιβάλλον.

Φυσικά δεν θα μπορούσαμε να αφήσουμε την πόλη της Καστοριάς χωρίς να επισκεφτούμε την Παναγία τη Μαυριώτισσα, τη συνοικία Ντολτσό με τα παλιά καστοριανά αρχοντικά, τον προϊστορικό λιμναίο οικισμό του Δισπηλιού. Η ομορφιά της πόλης και η ευγένεια των κατοίκων της θα μας μείνουν αξέχαστα.